[مقالات فیزیک]-[آموزش فیزیک]-[دانلود کتاب های فیزیک]-[دانلود نرم افزارهای فیزیک]-[المپیاد فیزیک]

سوالات المپیاد فیزیک ایران


_ مرحله اول شانزدهمین المپیاد
ــ مرحله اول و دوم هفدهمین المپیاد
ــ مرحله اول و دوم هجدهمین المپیاد
ــ مرحله اول و دوم نوزدهمین المپیاد
ــ مرحله اول و دوم بیستمین المپیاد

منبع

 
نوشته شده توسط س.ب در ساعت 17:49 | لینک  | 

  معرفی این کتب به معنی مطالعه اجباری این کتاب‌ها نیست. چه بسیار کسانی که بدون مطالعه خیلی از این کتاب‌ها در بین چهل نفر اول قرار گرفته‌اند. از این کتاب‌ها بسته به مرحله المپیاد، تمام کتاب یا بعضی از فصول آن باید مطالعه شود.
   
     
 نگاهی به فیزیک

 مولف: ل. تاراسو، آ.تاراسوا 
 مترجم: علی معصومی
 ناشر: نشر گستره

 

 


دوره درسی فیزیک(۴ جلد)

مولف: گ. س. لندسبرگ
مترجم: لطیف کاشیگر، ناصر مقبلی، مهرانگیز طالب زاده





...

 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط س.ب در ساعت 17:30 | لینک  | 

با سلام
اینم"نمونه سوالات نوزدهمین المپیاد فیزیک کشور"

زمان:14 اردیبهشت 1385

 فایل 1
فایل 2
فایل 3
فایل 4
فایل 5
فایل 6
فایل 7
فایل 8
 فایل 9

(فایل ها عکس و با پسوند jpgمیباشند.)

نوشته شده توسط س.ب در ساعت 0:0 | لینک  | 

منابع المپیاد فیزیک

برای گرفتن نتیجه مناسب در المپیاد، دانش آموز باید متناسب با مرحله ای که در آن قرار دارد کتاب های مربوطه را مطالعه نماید. با توجه به وقت محدود و تنوع سوالات امتحان تسلط به همه مباحث و سرعت عمل در حل سوالات بسیار حائزاهمیت است. بنابراین گروه علمی فیزیک کتاب های مورد نیاز دانش آموزان علاقه مند به المپیاد فیزیک را براساس سطح مراحل المپیاد (مرحله 1، 2 و تابستان) به صورت زیر دسته بندی نموده است:

الف: کتاب های مناسب برای مرحله اول

1- کتاب های فیزیک دبیرستان و پیش دانشگاهی رشته ریاضی

2- مبانی فیزیک هالیدی، دکتر محمد خرمی، مرکز نشر دانشگاهی، 4 جلد (جلد اول: مکانیک، جلد دوم: ترمودینامیک، جلد سوم: الکتریسیته و مغناطیس،جلد چهارم: موج و فیزیک نوین)

3- فیزیک اهانیان، ناهید ملکی، مرکز نشر دانشگاهی. (جلد اول: مکانیک، جلد دوم: نوسان ها، موج، مکانیک شاره ها، حرارت و ترمودینامیک، جلد سوم: الکتریسیته و مغناطیس، جلد چهارم: کوانتوم و ذرات بنیادی)

4- دوره درسی فیزیک، حسن گلریز، انتشارات فاطمی، جلد پنجم

5- المپیاد های فیزیک ایران، دکتر محمد سپهری راد، سوالات دوره 12،13 و14،15، موسسه علمی آینده سازان.

6- المپیاد های فیریک ایران، دکتر محمد سپهری راد، موسسه علمی آینده سازان، جلد اول و دوم.

ب: کتاب های مناسب برای مرحله دوم

1- مکانیک کلپنر، هوشنگ سپهری، مرکز نشر دانشگاهی.

2- آشنایی با الکترودینامیک، دیوید جی گریفیث، حسین فرمان، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.

3- مروری بر نورشناخت هندسی، پوریا بنی آدم، نشر مبتکران-پیشروان.

4- مسائل فیزیک عمومی ایرودوف، مهدی متقی پور، انتشارات دانش پژوهان جوان.

5- مسابقات فیزیک دانشگاه بستون (2004-1995)، شاه توری، انتشارات مبتکران.

6- در قلمرو مکانیک، هامفری و توپینگ، هوشنگ شریف زاده، انتشارات فاطمی. (جلد اول: مکانیک، جلد دوم: استاتیک)

ج: کتاب های مناسب برای دوره تابستان (مرحله سوم)

1- مکانیک ماریون، جلال الدین پاشایی راد، بهرام معلمی، مرکز نشر دانشگاهی.

2- الکتریسیته و مغناطیس پرسل، منیژه رهبر، هاله المعی، نشر دانشگاهی.

3- الکتریسیته و مغناطیس نایفه، محمد رضا جلیلیان، محمد عابدینی، انتشارات صفار.

4- تقریب و اختلال در مکانیک، حجت الله مظفری، انتشارات خوشخوان.

5- آزمون های تابستانی المپیاد فیزیک (76-79)، دکتر محمود بهمن آبادی، انتشارات عطیه.

6- روش های آزمایشگاهی، بس کرکاپ، دکتر حسن فاطمی.

7- فیزیک عملی، ج. ل. اسکوارز، نشر دانشگاهی

برخی کتاب های پیشرفته برای علاقه مندان:

1- آشنایی با نسبیت خاص، رابرت رزنیک.

2- حرارت و ترمودینامیک زیمانسکی، حسین توتونچی، حسین شریفیان عطار، مرکز نشر دانشگاهی تهران.

3- کوانتوم شانکار

تذکر: دوباره یاد آور می شوم که خواندن تمامی این کتاب ها الزامی نیست، بلکه برخی از فصول آن ها مورد نیاز است. همچنین توصیه می شود دریک ماه مانده به امتحانات مرحله اول و دوم، دانش آموز فقط بر روی کتاب های مربوط به همان آزمون متمرکز شوند و از مطالعه کتاب های پیشرفته تر در این یک ماه خودداری کنند. مطالعه کتاب های گفته شده برای قبولی در آزمون المپیاد لازم است ولی کافی نمی باشد، دانش آموزان همچنین باید با حل مسائل گوناگون سرعت عمل خود را بالا ببرند. این یک مزیت بزرگ محسوب می شود زیرا دانش آموز وقت کافی جهت بازنگری جواب ها پیدا می کند.


منبع:www.olympiadiran.com
نوشته شده توسط س.ب در ساعت 13:15 | لینک  | 

مسابقات المپیاد فیزیک ایران

هرساله المپیاد فیزیک با حضور هزاران دانش آموز دبیرستانی از سراسر ایران برگزار می گردد. این المپیاد شامل چهار مرحله می باشد:

مرحله اول: این مرحله شامل 40-30 سوال تستی و 12-7 سوال پاسخ کوتاه می باشد که زمان پاسخ دهی به تمامی سوالات حدود سه ساعت می باشد. این آزمون معمولا در بهمن هر سال برگزار می شود. در این مرحله حدود 800 نفر قبول می شوند و اجازه شرکت در مرحله دوم را می یابند. جهت قبولی در این مرحله تسلط به فیزیک سه سال فیزیک دبیرستان و پیش دانشگاهی لازم می باشد. درضمن علاوه بر کتاب های درسی داشتن اطلاعات فرای دروس دبیرستان نیز به دانش آموز در قبولی کمک می کند.

مرحله دوم: این مرحله در اردیبهشت ماه هرسال برگزارمی شود و شامل 12-7 سوال تشریحی و یک سوال علمی با وسائل ساده می باشد. در ابتدا آزمون عملی به مدت 45 دقیقه برگزار می شود و بعد از یک ربع استراحت، آزمون تشریحی به مدت 3.5-3 ساعت برگزار می شود. علاوه براطلاعات مورد نیاز درمرحله اول، مطالعه برخی کتاب ها و منابع ضروری می باشد. برای اطلاع از این منابع می توانید به پست بعدی این وبلاگ مراجعه نمایید. از این آزمون 40 نفر به دوره تابستان راه پیدا می کنند. دانش آموزان توجه داشته باشند که باید بالای ورقه اصلی و هر ورقه پاسخ نامه مشخصات خود را بنویسید چون در هنگام تصحیح ورقه هر سوال جدا می شود.

دوره تابستان (مرحله سوم): تنها دانش آموزان سال سوم دبیرستان رشته ریاضی حق ورود به این دوره را دارند. این دوره به مدت 9-8 هفته با یک یک هفته استراحت بین دوره ای برگزار می شود. این دوره شامل دو بخش تئوری و عملی می باشد. بخش تئوری حدود 60% از نمره کل دانش پژوه را تشکیل می دهد. سطح این بخش به مراتب بالاتر از سطح مرحله قبل می باشد. بنابراین کلاس هایی در مباحث مختلف فیزیک از جمله مکانیک، الکترومغناطیس، اختلال و ... در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می گردد. همچنین حدود 40% از نمره کل دانش پژوه براساس امتحانات آزمایشگاه تعیین می گردد. در طول این دوره کلاس های عملی، موازی با کلاس های تئوری در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می شود. بین 8-6 امتحان در هر بخش تئوری و عملی برگزار می شود. در پایان دوره به 10 نفر برتر مدال طلای کشوری اهدا می گردد و به بقیه دانش پژوهان مدال های نقره و برنز اهدا می گردد.

مزایای قبولی در المپیاد

الف: مزایای کسب مدال نقره یا برنز

1- هرکدام از این مدال ها بصورت درصدی در کنکور سراسری تاثیر خواهند داشت.

2- امکان انتقال ازیک دانشگاه به دانشگاه دیگر(درصورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد)

3- عضویت در بنیاد ملی نخبگان ایران

4- استفاده از بورس کمک آموزشی بنیاد ملی نخبگان در مدت تحصیل کارشناسی و مقاطع بالاتر

5- امکان انجام راحت تر خدمت سربازی با همکاری بنیاد نخبگان با انجام پروژه های علمی

6- داشتن مزیت نسبی در هنگام استخدام برای کار آینده در بیشتر ارگان های کشور با داشتی معرفی نامه از باشگاه دانش پژوهان جوان

ب: مزایای کسب مدال طلای کشور

کسب مدال طلا علاوه بر داشتن مزایای قسمت "الف"، مزایای زیر را نیز به همراه دارد.

1- مرتفع شدن سد کنکور و ادامه تحصیل در هر رشته مورد نظر در هر دانشگاهی

2- شرکت در دوره انتخاب تیم ملی المپیاد ایران و شرکت در مسابقات جهانی

3- امکان کسب مدال جهانی و آشنایی با دانش آموزان بیش از 70 کشور دیگر و کسب موقعیت اجتماعی مناسب در ایران

4- کسب توانایی ذهنی و تجربی در هدایت پروژه های علمی و انجام تحقیقات علمی در آینده

5- کمک به پذیریش در دانشگاه های معتبر جهان

دوره ده نفر (مرحله چهارم): از اواسط پاییز همان سال تا اواسط بهار سال بعد ادامه می یابد. سطح دوره بسیار بالا، تعداد امتحانات بیشتر و در پایان دوره 5 نفر برای اعزام به مسابقات جهانی انتخاب می شوند.

مسابقات المپیاد فیزیک جهانی

در سال های گذشته تیم جمهوری اسلامی ایران در المپیادهای جهانی فیزیک نتایج بسیار درخشانی را کسب نموده است که این حاصل از علاقه و استعداد فراوان جوانان ایرانی می باشد. این مسابقات در دو بخش تئوری و عملی در دو روز جداگانه برگزار می گردد. امتحان تئوری و امتحان عملی به ترتیب 60 و 40 درصد نمره کل را تشکیل می دهند. معمولا کشور میزبان طراح سوالات امتحانی می باشد و تصحیح برگه های امتحانی با نظارت تمام کشورها انجام می شود. معمولا محل اسکان و برگزاری امتحانات در یک شهر توریستی برگزار می شود و در کنار امتحانات دانش آموزان ملل مختلف در کنار یکدیگر در برنامه های تفریحی - فرهنگی شرکت می کنند.

منبع:http://www.olympiadiran.com
نوشته شده توسط س.ب در ساعت 0:12 | لینک  | 

با سلام خدمت دوستان
از این پست مطالبی راجع به المپیاد فیزیک در وبلاگ قرار می گیرد.امید است که مثمرثمر واقع شود..
____________________________________________________________________________
تاريخچه‌ي المپياد جهاني فيزيك



مقدمه

المپياد جهاني فيزيك يك رقابت علمي بين دانش‌اموزان دبيرستاني ملل مختلف است. اين مسابقه اولين بار در سال 1346 (1967 ميلادي) در «ورشو» پايتخت «لهستان» انجام شد.


المپياد جهاني فيزيك
المپياد جهاني فيزيك يك رقابت علمي بين دانش‌اموزان دبيرستاني ملل مختلف است.

اين مسابقه اولين بار در سال 1346 (1967 ميلادي) در مركز كشور «لهستان» (ورشو) انجام شد.

قبل از آن از سال 1959 المپياد رياضي بين كشورهاي مختلف برگزار مي‌شد. تجربه‌ي موفقيت‌اميز اين المپياد، فيزيكدان‌هايي را كه با آموزش فيزيك سر و كار داشتند به‌سوي برگزاري چنين مسابقه‌هايي در رشته‌ي فيزيك ترغيب كرد كه هدف آن توجه به آموزش فيزيك و مقايسه‌ي دانش‌ فيزيك بهترين دانش‌اموزان ملل مختلف با يكديگر بود.

در اين راستا سه استاد فيزيك از «چكسلواكي»، «لهستان» و «مجارستان» احتمال‌هاي مختلف براي برگزاري المپياد در كشور خود را بررسي مي‌كردند كه نهايتاً «لهستان» به‌جهت آب و هواي متعادل آن انتخاب شد و اولين المپياد فيزيك در سال 1967 در آن كشور برگزار شد.

تفاوت عمده‌ي «المپياد فيزيك» با «المپياد رياضي» در اين است كه تنها به «مسأله‌ي تئوري» اختصاص ندارد و يك بخش به «مسائل عملي و آزمايشگاهي» اختصاص دارد كه برگزاري اين المپياد را پرهزينه و پركارتر مي‌كند.

اولين المپياد بين پنج كشور از «اروپاي مركزي» شامل چهار سؤال تئوري و يك سؤال عملي برگزار شد. هر تيم شامل سه دانش‌اموز و يك استاد همراه بود.

از اين سال به بعد در هر سال يك المپياد در كشورهاي ميزبان برگزار شد.

در سال 1351 (1972 ميلادي) علاوه بر كشورهاي اروپاي مركزي، كشورهاي غيراروپايي مانند: «كوبا» و «اروپاي غربي» هم‌چون «فرانسه» در آن شركت كردند.

در سال 1352 (1973 ميلادي) هيچ كشوري مسؤوليت برگزاري المپياد را برعهده نگرفت اما «لهستان» با برگزاري المپياد در سال 1353 (1974 ميلادي)، روند اين مسابقه‌ها را ادامه داد به‌گونه‌اي كه در نحوه‌ي برگزاري نيز تغييرهايي به‌وجود آمد.

از آن به بعد، زبان رسمي سؤال‌ها از «روسي»، «انگليسي»، «آلماني» و «فرانسه»، به دو زبان «انگليسي» و «روسي» كاهش يافت.


معيار جوايز
معيار جوايز در المپياد جهاني فيزيك، براساس درصد امتياز آورده شده نسبت به بالاترين امتياز كسب شده بود.

قبلاً نمره‌ها براساس بالاترين نمره‌اي سنجيده مي‌شد كه در آزمون قابل كسب بود.


تاريخچه‌ي المپياد فيزيك در ايران
در ايران نيز از سال 1365 المپياد رياضي برگزار مي‌شد كه با توجه به اثر مثبت آن در آموزش رياضي، ‌اين برنامه به ساير زمينه‌ها سرايت كرد به‌طوري كه در سال 1366 (1987 ميلادي) دو فيزيكدان به‌عنوان ناظر به كشور «اتريش» براي شركت در نوزدهمين المپياد فيزيك اعزام شدند.

ايران در سال 1367 ( 1988 ميلادي) در بيستمين المپياد جهاني فيزيك با يك تيم پنج نفره شركت كرد و در بين 30 كشور به مقام بيستم دست يافت.



چگونگي گزينش گروه اعزامي
سيستم گزينش دانش‌اموزان راه‌يافته به مسابقه‌هاي جهاني در ايران به اين شكل است كه از دانش‌اموزان سال سوم رياضي - كه شرايط شركت در آزمون را داشته باشند - آزموني چندگزينه‌اي انجام شده و از بين آن‌ها حدود هشتصد نفر براي مرحله‌ي دوم انتخاب مي‌شوند.

در مرحله‌ي بعد - كه امتحان به‌صورت تشريحي برگزار مي‌شود - چهل نفر براي اردوي تابستاني به «باشگاه دانش پژوهان جوان» فرا خوانده مي‌شوند.

در يك آموزش چند ماهه و امتحان‌هاي مستمر در شهريور، هفت نفر از بين آن‌ها انتخاب مي‌شوند. نفرات انتخاب شده از كنكور سراسري معاف بوده براي المپياد جهاني آن‌سال آماده مي‌شوند.

از بين اين هفت نفر، پنج نفر به مرحله‌ي نهايي براي المپياد جهاني به يك كشور ميزبان اعزام مي‌شوند.


نوشته شده توسط س.ب در ساعت 18:31 | لینک  |